NYHETER

UNDERVISNING I MENNESKERETTIGHETER BYGGER RESPEKT I INDIA

Theresa Micheal (i midten), en engelsklærer i Mumbai i India, med sine elever som nå er stolte unge forkjempere for menneskerettigheter.

I Mumbai forvandlet elevene seg til stolte forkjempere etter at de hadde lært sine grunnleggende rettigheter.

GloWorld Finishing-skolen er én av 100 landsbyskoler i Mumbai i India. Her forklarer engelsklærer Theresa Micheal hvordan hun tar opp aktuelle saker med elevene sine for å fremme større bevissthet og en fredelig og tolerant holdning.

Da hun oppdaget nettstedet til Unge for menneskerettigheter, sier Theresa at hun fant nøyaktig hva hun trengte for denne bestrebelsen. Etter at hun mottok undervisningspakken om menneskerettigheter, delte hun omgående ut Hva er menneskerettigheter?- hefter til klassen sin.

Responsen forbløffet henne. Etter å ha lært sine grunnleggende rettigheter og ansvaret som følger med å kjenne dem, sluttet elever som tidligere hadde vært voldelige og uhøflige, plutselig å oppføre seg slik. De begynte å respektere hverandre. Flere studenter organiserte til og med et bål for å brenne rusmidlene de pleide å ta og for å symbolisere en ny start.

«Jeg ser at barna føler seg beæret når jeg gir dem hatten som forkjempere», sier Micheal. «De er nå interessert i den riktige måten å slutte med de gale tingene på.»

Micheal bestilte umiddelbart flere materialer og begynte å gi regelmessige timer til 50 og 60 elever av gangen i Mumbai. Etter hvert som ryktet om programmet spredde seg begynte ett hundre av de omkringliggende landsbyene å forlange at barna deres blir undervist i sine umistelige rettigheter.

Micheal er forberedt på å møte etterspørselen og er stolt av å starte med det hun kaller «dette edle formålet».

«Jeg håper bidraget mitt kan gjøre verden til et bedre sted», sier hun.



VI VIL gjerne HØRE FRA DEG

Samfunnsfaglærere er betrodd ansvaret for elevenes forberedelse til å ta på seg ansvar som borgere. De har funnet et dyrebart verktøy til å oppnå dette i Unge for menneskerettigheter-pensumet.

UTROLIG VERDIFULLT

«Jeg har brukt materialene deres i 3-4 år i mitt valgfag menneskerettigheter. Jeg bruker videoen Menneskerettighetenes historie som et middel til å gå raskt gjennom historien og opprinnelsen til rettigheter.… Elever lærer å anvende rettighetene og begrepene i Verdenserklæringen om menneskerettigheter til aktuelle hendelser i det virkelige livet. Materialene deres har vært uhyre verdifulle fordi jeg bygde opp dette kurset fra grunnen opp. Takk!»

LIVSVIKTIG OG ALTOMFATTENDE

«Jeg bruker disse materialene hver dag! Jeg innretter året mitt rundt disse materialene.… Vi diskuterer hver video ved å bruke noen av spørsmålene deres. Jeg ber om elevers relevante erfaringer som virkelig får samtalen i gang. Undervisning i menneskerettigheter er avgjørende, og det er fullt inkludert i mitt pensum.»

FÅR ELEVER TIL Å TENKE

«Jeg bruker ressurser fra Unge for menneskerettigheter i klasserommet for tredjeklassen som et utgangspunkt for diskusjoner om menneskerettigheter og for morgenmøtebeskjeder. Jeg har også brukt disse ressursene i klasser med flere nivåer for å få elevene til å tenke på hvilke opplæringsprosjekter for tjenester i samfunnet de kunne være interessert i å utvikle. De korte filmene/videoene er en flott måte å sette i gang diskusjoner med elevene på.»

BILDER ER KRAFTFULLE

«Mine sjuendeklasse-elever lagde nylig kunst med de 30 artiklene for FN-dagen for menneskerettigheter. Bildene var kraftfulle for elevene, spesielt fordi språket i dokumentet er vanskelig for noen. Programmet var en fremragende ressurs for studenter. De syntes videoene var hjelpsomme for forståelsen av menneskerettighetene og FN-erklæringen om menneskerettigheter.»



VI TRENGER DIN HJELP

Hjelp til med å gjøre menneskerettighetene til en realitet. Bli med i den internasjonale menneskerettighetsbevegelsen ved å bli medlem i Forent for menneskerettigheter. Hjelp enkeltpersoner, lærere og pedagoger, organisasjoner og myndighetsorganer i alle deler av verden med å øke bevisstheten om Verdenserklæringen om menneskerettigheter vedtatt av FNs medlemsland i 1948. Mer enn 60 år etter den overenskomsten er dens løfte på langt nær oppfylt.

LAST NED »
LAST NED